Waterpomp

Waterpomp, uw auto kan niet zonder
Een belangrijk onderdeel aan de automotor is de waterpomp. Elke watergekoelde motor heeft er een ingebouwd. Dat kan op verschillende plekken in of aan de automotor zijn. Luchtgekoelde motoren hebben geen waterpomp, maar zulke motoren komen eigenlijk niet meer voor bij de huidige auto’s. Zodra u de motor van uw auto start, gaat de waterpomp draaien. Zet u de motor af, dan houdt de waterpomp er ook mee op.

Waterpomp heeft koelende functie
Een automotor ontwikkelt warmte tijdens het gebruik. Die warmte moet worden afgevoerd, anders raakt de motor oververhit en loopt vast. Omdat die koeling zo belangrijk is, heeft elk dashboard een meter die de koelvloeistoftemperatuur aangeeft. Wordt de temperatuur te hoog, dan gaat er ook nog een waarschuwingslampje branden in het dashboard om u te waarschuwen. Is er geen koelvloeistoftemperatuurmeter aanwezig, dan gaat er in elk geval een waarschuwingslampje in het dashboard branden als de temperatuur te hoog wordt.

Waterpomp lek?
De waterpomp wordt aangedreven door een multiriem, een V-snaar, distributieriem of -ketting. De pomp kan ook elektrisch aangedreven worden. Breekt de aandrijfriem of -ketting of komt er een storing in de elektriciteit die de waterpomp aandrijft, dan pompt de waterpomp geen koelvloeistof meer rond en zal de motor oververhit raken. Normaal gesproken pompt de waterpomp het koelwater naar de radiateur die helemaal voorin de auto gemonteerd zit. Daar koelt de rijwind of een ventilator de koelvloeistof af. Die afgekoelde vloeistof gaat weer verder door de motor om warmte op te nemen van de motor en die weer af te staan aan de buitenlucht via de radiateur enzovoort, enzovoort.

Waterpomp vervangen? Vakgarage!
Er zijn over heel Nederland Vakgarages, dus ook bij u in de buurt is er een Vakgarage gevestigd. Heeft u een kapotte waterpomp of een lekkende waterpomp, ga dan naar Vakgarage. Voor elk merk en type auto kunnen zij een nieuwe waterpomp monteren. U kunt niet doorrijden met een kapotte waterpomp. Vraag snel en gemakkelijk online een offerte aan.

Waarom koelvloeistof en geen water?
Water, gewoon water uit de kraan, bevriest bij 0 graden Celsius en kookt bij 100 graden Celsius. Bovendien laat water metalen delen roesten. In een automotor gaat de koelvloeistof langs verschillende metalen delen. Gewoon water is dus niet geschikt om een automotor te koelen. Koelvloeistof is met toevoegingen geschikt gemaakt om dat wel goed te kunnen doen. Het blijft zijn koelende werk doen bij temperaturen van zo’n min 40 graden Celsius en gaat pas koken bij 150 graden Celsius. Bovendien zitten er stoffen in die roesten van metalen onderdelen voorkomen. Koelwater moet voldoen aan de eisen van de fabrikant van de auto. Uw Vakgarage weet precies welke koelvloeistof voor uw auto geschikt is.

Bekijk ook andere onderdelen en producten. Klik hier