Stuurinrichting

Stuurinrichting laat u van richting veranderen
Het stuur van een fiets is eenvoudig van constructie: het stuur staat rechtstreeks in verbinding met de as van het voorwiel. Duwt u het stuur naar links, dan gaat het wiel naar links en de fiets ook. Voor rechts geldt precies hetzelfde. Een fietsstuur bestaat uit een gebogen stang en wordt daarom ook wel stuurstang genoemd. In auto’s is de constructie van de stuurinrichting veel ingewikkelder. Maar het onderdeel dat de beweging van het stuur op de wielen overbrengt is nog steeds de stuurstang. Deze zit links en rechts van het stuurhuis. Er zijn dus 2 stuurstangen. Een stuurstang wordt ook wel spoorstang genoemd. Bij de achteras kunnen ook spoorstangen gemonteerd zijn. Bij het uitlijnen van een auto wordt het goed rechtuitrijden, de sporing, afgesteld. Vandaar de naam spoorstang.

Stuurinrichting heeft ook kogels
Met het autostuur draait u in één beweging het linkervoorwiel en het rechtervoorwiel precies tegelijk naar links of rechts. Via een stelsel van assen en koppelingen brengt u via het stuur de gewenste richtingverandering over op de voorwielen. De stuurstang heeft aan beide kanten een kogelgewricht. Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk. Het fuseestuk verbindt de stuurstang met de voorwielophanging.

De stuurinrichting heeft onderhoud nodig
Een stuurinrichting van een auto heeft verschillende koppelingen en gewrichten die voor stof en vuil worden afgeschermd met hoezen. Als deze hoezen versleten raken dan kan vuil en vocht binnendringen en voor slijtage zorgen. Ook kan het zijn dat u bij glad weer tegen een stoeprand glijdt. Hierdoor kan een stuurstang verbogen raken. En bij een aanrijding kan hetzelfde gebeuren. Bij elke grote onderhoudsbeurt zal uw Vakgarage de stuurinrichting controleren op slijtage.

Spoorstang of stuurkogel vervangen
Een versleten of beschadigde spoorstang of stuurkogel moet vervangen worden. Vaak is daarna opnieuw uitlijnen nodig. U merkt slijtage of beschadiging van stuurkogels of spoorstangen bijvoorbeeld omdat uw auto tijdens het rijden de andere kant op lijkt te willen dan u met het stuur aangeeft. Zwaar sturen is een ander signaal dat er naar de stuurinrichting van uw auto gekeken moet worden. En heeft u het gevoel dat u steeds bij moet sturen om rechtuit te rijden? Ook dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met de stuurinrichting. Uw Vakgaragist is u graag van dienst met controle en reparatie van de stuurinrichting. Vraag vrijblijvend advies of een offerte. U bent altijd welkom.